Home Landelijke radio NPO geeft minder uit aan radio, meer aan tv en online

NPO geeft minder uit aan radio, meer aan tv en online

Peperbus NPO

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft vorig jaar minder uitgegeven aan radio en juist meer aan tv, themakanalen en online. Dat staat in het jaarverslag over 2016. Er werd bijna 64 miljoen euro besteedt aan radio. In 2015 was dat nog ruim 65 miljoen euro. De bestedingen aan tv stegen van ruim 482 naar ruim 520 miljoen euro.

Volgens de NPO heeft televisie vooral meer geld gekregen vanwege de verbeterde zomerprogrammering en uitgezonden evenementen. Daarnaast is er meer geld voor dramaproducties uitgegeven.

In totaal kreeg de NPO bijna 837 miljoen euro van de overheid. Dat is niet allemaal belastinggeld. Het geld dat de STER binnen haalt met reclame gaat ook naar de overheid en zit in het totaalbedrag dat de NPO krijgt. Dat was vorig jaar ruim 187 miljoen euro.

NPO FunX

Volgens de NPO doen de websites van de radiozenders het erg goed. Uitschieter daarbij is FunX. Eind 2016 haalde die website wekelijks 375.000 unieke bezoekers. “Daarmee is NPO Funx één van de beste bezochte websites van een radiozender in Nederland”, aldus de NPO.

Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO