Home Landelijke radio Vrees van omroepmedewerkers dat Radio 1 ‘verwordt tot een soort AD’

Vrees van omroepmedewerkers dat Radio 1 ‘verwordt tot een soort AD’


Omroepmedewerkers maken zich zorgen over de koers van Radio 1. De Radio 1 Sportzomer, waarin alle omroepen aan 1 programma werken, wordt niet door alle makers gewaardeerd, schrijft Villamedia. "De omroepen moeten niet worden ingebed in een vluchtig van bovenaf opgelegd format (…). Ook luisteraars die in wetenschap, onderzoeksjournalistiek, cultuur, buitenland, geschiedenis of religie geïnteresseerd zijn betalen belasting", zo zegt Jacqueline Maris van de VPRO. In juni schreef ze al een ingezonden brief in NRC Handelsblad over de Radio 1 Sportzomer. De hoofdredactie van de omroep nam daar toen afstand van.

Maar volgens voorzitter Rik Delhaas van de VPRO Programmaraad heerst er bij de VPRO wel degelijk onvrede over de Sportzomer. "Maar ook individuele medewerkers van A-omroepen hebben zich bij ons gemeld met kritiek. Voorlopig spreek ik echter namens de VPRO."

Volgens Delhaas zijn VPRO-medewerkers bang dat Radio 1 "verwordt tot een soort AD", als het format van de Sportzomer, of elementen daarvan, als blauwdruk gaat gelden voor de door zendermanager Laurens Borst beoogde nieuwe structuur van Radio 1.

Ook Kees Schaepman, oud hoofdredacteur van VPRO Radio, deelt de kritiek. "Het is allemaal wel erg luchtig. (…) En dan drie keer per uur rotmuziek. (…) De Sportzomer is mij te lichtinformatief. En daarvoor hebben we al een zender: Radio 2."

Borst kent de kritiek. "In andere landen draaien de meeste nieuwszenders wel vijf tot zeven platen per uur. Een non-discussie." De vergelijking met Radio 2 snapt hij niet. "Radio 2 draait 70 procent muziek. Radio 1 bestaat voor 80 procent uit nieuws." De zendermanager benadrukt dat het een tijdelijk format is. "De critici moeten ook beseffen dat in het oude format – radio Olympia en radio Tour de France – sommige programma's vrijwel geen zendtijd meer zouden hebben; zij zijn er juist op vooruit gegaan.