Qmusic zit Radio 538 steeds meer op de hielen in de voor beide zenders belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Qmusic noteert over de nieuwe luistercijferperiode juli-augustus 2019 een marktaandeel van 15,8 procent. Bij 538 bedraagt het marktaandeel in de doelgroep momenteel 16,4 procent, fors lager dan een jaar eerder.

Daarmee noteert Qmusic een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij Radio 538 gebeurt juist het omgekeerde: de zender daalt met 2 procentpunt: van 18,4 procent vorig jaar, naar 16,4 procent nu.

Het verschil tussen de twee concurrenten is nu nog ‘slechts’ 0,6 procentpunt. “We verstevigen onze positie in het radiolandschap”, aldus Dave Minneboo, programmadirecteur van Qmusic.

Radio 10 groeit door

Radio 10 blijft doorgroeien. De zender ziet het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar met een volle procentpunt toenemen ten opzichte van een jaar eerder. De luistercijfers van Radio 10 vinden al langere tijd de weg omhoog. De zender had in 2016 nog een marktaandeel van 6,2 procent (doelgroep 20-49 jaar). Drie jaar later noteert het radiostation een marktaandeel van 11,3 procent.

“We zijn ongelooflijk blij en trots dat we onze luisteraars ook in de zomer een goede dag hebben bezorgd met de grootste hits aller tijden”, zegt Ronald Snoeijer, programmadirecteur van Radio 10.

Weekbereik 3FM daalt

Het marktaandeel van 3FM in de doelgroep 20-49 jaar loopt verder terug, van 4,6 procent vorig jaar naar 4,1 procent nu. In de doelgroep 10+ noteert 3FM weliswaar hetzelfde marktaandeel als een jaar eerder (2,6 procent), toch heeft de zender wel degelijk luisteraars ingeleverd. Het weekbereik van 3FM daalt in een jaar tijd met bijna 150.000; van een kleine miljoen (997.000) vorig jaar naar 852.000 nu.

In de doelgroep 20-49 jaar ziet Sky Radio eveneens marktaandeel dalen, met 0,8 procentpunt. Toch blijft het weekbereik van de non-stop zender redelijk hetzelfde, met 2,7 miljoen luisteraars (doelgroep 10+).

Foto: Qmusic