Het aantal minuten reclame op de lineaire kanalen van de NPO moet in vijf jaar tijd worden gehalveerd. Dat heeft mediaminister Slob laten weten aan de Tweede Kamer. Van 2022 tot 2027 wordt er in stappen toegewerkt naar een halvering van het wettelijk toegestane aantal reclameminuten.

“Bij de jaarlijkse stap wordt rekening gehouden met de actuele ontwikkeling van de reclame-inkomsten, de benodigde financiering van het wettelijk gegarandeerde minimumbudget van de landelijke publieke omroep en het aansterken van de AMr (Algemene Mediareserve, red.).” De minister verwacht dat de reclamemarkt in vijf jaar zich kan aanpassen aan de nieuwe situatie.

Door het reclamegeld naar de AMr te storten, blijft de situatie zo dat het geld niet rechtstreeks naar de NPO gaat. Het ministerie bepaalt jaarlijks de subsidie aan de publieke omroep.

Online

In januari volgend jaar verdwijnt alle reclame op websites en andere online platforms van de publieke omroep en stopt de reclame rond kinderprogramma’s. “Nu moet je je nog een of twee filmpjes doorworstelen voor je iets kunt terugkijken bijvoorbeeld op NPOStart”, aldus de minister tegen de NOS.

Daarnaast komt er meer aandacht voor regionaal nieuws op de publieke televisiezenders, in samenwerking met de regionale omroepen.