Home Landelijke radio Top 2000 bereikt 10,5 miljoen mensen

Top 2000 bereikt 10,5 miljoen mensen


De Top 2000 van Radio 2 heeft dit jaar via radio, televisie en internet 10,5 miljoen mensen bereikt. Vorig jaar bereikte met er 100.000 meer. Dat blijkt uit cijfers die vandaag zijn bekendgemaakt door onderzoeksbureau Radiocall.

De radio-uitzending van de lijst trok dit jaar 6,7 miljoen luisteraars. In de leeftijdscategorie 10 tot 34 jaar waren dit er 2,4 miljoen. Dat is bijna net zoveel als de 2,5 miljoen in de leeftijdscategorie 35 tot 54 jaar. Iets wat opvallend is, want de Top 2000 staat vooral bekend als een programma voor de oudere leeftijdscatogorie (35-54 jaar). 

Luisteraars van de Top 2000  waardeerden het programma met het rapportcijfer 7,8. Naar de televisieprogramma’s van de NPS op Nederland 3 keken in totaal 7,6 miljoen mensen. De website van de Top 2000 trok dit jaar 721.000 unieke bezoekers, dit is 62 procent meer dan vorig jaar. Het aantal pageviews steeg met 59 procent naar 13,8 miljoen.

Visual Radio, de dit jaar voor het eerst gelijktijdig met de Top 2000 radio-uitzending verzonden beelden die te zien waren op Cultura 24, ’s nachts op Nederland 3 en op internet, werd bekeken door 1,5 miljoen mensen. Van de ondervraagden vond 70 procent het van toegevoegde waarde voor de beleving van de Top 2000.

Radio 2-zendermanager Kees Toering: “De Top 2000 vernieuwt zich, zo tonen ook de cijfers aan. We hebben dit jaar internet en televisie nog meer geïntegreerd in het Top 2000-geheel. Visual Radio is de verbindende schakel geworden tussen de radio-uitzending, de Top 2000-website en de televisie-uitzendingen van de NPS op Nederland 3. Dat uit de cijfers blijkt dat heel veel mensen meegegaan zijn in die ontwikkeling verheugt mij zeer. Ook het grote aantal luisteraars tussen de 10 en 34 jaar vind ik opvallend. Het geeft eens te meer aan dat de Radio 2 Top 2000 populair is bij vrijwel alle generaties”