Radio 538 grootste in luisteronderzoek in Noord-Holland onder 18-44 jarigen van Wild FM

Radio 538 grootste in luisteronderzoek in Noord-Holland onder 18-44 jarigen van Wild FM Radio 538 en Sky Radio doen het goed in Noord-Holland in de leeftijdscategorie 18-44 jaar. Dat blijkt uit online onderzoek van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van de regionale commerciële zender Wild FM onder 803 respondenten. Het onderzoek is in december uitgevoerd. Radio 538 haalt een marktaandeel van 19,2 procent, gevolgd door Sky Radio met 18,2 procent. 3FM staat derde met 13,4 procent en Q-music vierde met 12,0. Radio Veronica staat vijfde met 5,6 procent en Wild FM zesde met 5,6 procent.

De gerapporteerde cijfers uit het onderzoek gaan uitsluitend over luisteraars tussen de 18 en 44 jaar. Bijna tweederde was vrouw en de helft is hoger opgeleid. In het Continu Luisteronderzoek van Onderzoeksbureau Intomart Gfk over december en januari staat Radio Noord-Holland bovenaan met een marktaandeel van 11,7 procent. Radio 2 staat daarin tweede met 11,6 procent en Radio 538 derde met 11,0 procent. Maar de onderzoeken zijn slecht te vergelijken, omdat Intomart Gfk meet over de bevolking van tien jaar en ouder.

"Wij hebben alleen de doelgroep onderzocht", zegt directeur Dave Leusink van Wild FM in een reactie aan RadioFreak.nl. Volgens hem onderzoeken radiozenders altijd hun eigen doelgroep. "En daarbij: doordat alleen de doelgroep is onderzocht met 800 respondenten maakt het de uitslag nog betrouwbaarder. GfK onderzoekt 10+ met een 1500 tot 2000 respondenten in Noord-Holland. Jongeren (onder de 25) zijn dan zelfs niet altijd voldoende aanwezig in het Radiolog-onderzoek voor een goede steekproef."

Wild FM doet niet mee aan het Continu Luisteronderzoek. De commerciële zender deed eerder z'n beklag bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) omdat deelname te duur zou zijn. "Het Radio advies Bureau, opdrachtgever van het luisteronderzoek, gaf aan dat alleen op basis van een landelijke positie een plek in het Radiolog-onderzoek mogelijk is", zei directeur Dave Leusink van Wild FM eerder. "Dit zou 70.000 euro kosten. Wild FM heeft echter een bereik van 5,5 procent van de Nederlanders, en niet zoals een aantal landelijke stations landelijk bereik. Aldus lijkt Wild FM het redelijk om voor 5,5 procent van de prijs die een landelijke zender betaald, te worden opgenomen te worden in het onderzoek."

Vrijdag 18 maart 2011 09:08