Home Landelijke radio Radio 4 moet op de schop voor een hoger marktaandeel

Radio 4 moet op de schop voor een hoger marktaandeel

Radio 4 wil een hoger marktaandeel gaan halen. Het doel is van 1,9 procent naar 2,1 procent te gaan. Het station wil dit doen door wat luchtiger te worden. Onderdeel hiervan is het laten verdwijnen van de ochtendshow Viertakt Vroeg van de NPS.

Volgens een woordvoerder van de nieuwe zendermanager Marwil Straat is het ochtendprogramma voor intellectuele liefhebbers. "Er mag wat luchtigheid in, zeker op dat ontzettend belangrijke tijdstip. In de ochtend pakt een radiozender zijn luisteraars op", zegt een woordvoerder.  Wat er voor Viertakt in de plaats moet komen, is nog onduidelijk. "Alle omroepen, ook de NPS, mogen met een mooi alternatief plan komen."

Niet alleen de ochtend maar ook de middag van Radio 4 staat ter discussie. Maar hier is nog geen besluit genomen. Momenteel zijn de Radio 4 Middagconcerten te horen.

Directeur Pieter Buijs van het commerciële Classic FM denkt niet dat het Radio 4 gaat lukken een hoger marktaandeel te krijgen. "Ze jatten daar alles bij elkaar. Vanaf onze oprichting vijftien jaar geleden draaien we delen uit klassieke werken. ‘Ondenkbaar!’ riepen ze om het hardst bij Radio 4. Inmiddels is het gemeengoed", zegt hij in het AD.

"Deze week loopt op Radio 4 de Top 400, een door de luisteraars samengestelde hitlijst met de populairste klassieke stukken. Gewoon afgekeken van onze top 1000. Zo kan ik nog wel doorgaan. Maar ze doen het halfslachtig, niet uit overtuiging."

Voormalig zendercoördinator Margreet Teunissen, die een paar maanden geleden opstapte, vindt Radio 4 ‘op geen enkele manier een kopie’. "Radio 4 is veel breder geprogrammeerd, zendt in de avonduren nog altijd veel verdiepende programma’s uit en vergeet ook het rijke aanbod aan live-concerten niet. Dat doet Classic FM allemaal niet."